Hvordan data omdefinerer A & R’s rolle i den moderne musikindustri

June 19, 2020 0 Comments

Selvom A & R’er stadig leder efter de samme kvaliteter hos en kunstner, som de var for halvtreds år siden, har det, de leder efter i den samme kunstners data – og som de leder efter – ændret sig dramatisk.

Datadrevet A&R har været et buzzword i nogen tid i musikbranchen, men også en af ​​dens mest beskyttede hemmeligheder. Allerede før Warner Music Group erhvervede Sodatone begyndte store og store indie-pladeselskaber at skifte tankegang og fokusere på fordelene ved en datadrevet tilgang.

Sammenlignet med den klassiske “tarmfølelse” -ekspertise hos en senior A&R giver dataanalyse det muligt for nutidens A & R’er at validere deres intuition og retfærdiggøre talentoptagelse med forudsigende modellering. I henhold til IFPI Global Music Report fra 2019 investerer pladeselskaber mere end en tredjedel af deres globale indtægter (5,8 mia. $) I A&R og markedsføring hvert år. Med en så betydelig andel af pladeselskabernes budgetter, der er investeret i kunstnere, er deres hovedmål at minimere indtægtstab, og data kan hjælpe dem med at foretage de rigtige indsatser. Den anden grund til, at branchen går med fuld data, er volumen: Som det fremgår af Spotify selv, uploades næsten 40K spor på DSP hver dag. Med et så imponerende antal optegnelser er det umuligt kun at bruge en “tarmfølelses” tilgang.

På grund af disse faktorer er pladeselskaber yderst forsigtige med, hvor meget de deler med hensyn til den teknologi og metoder, de bruger. At sige for meget kan betyde, at man mister en konkurrencemæssig fordel i forhold til en anden label og potentielt ankommer sent til en signering.

Nye teknologiske fremskridt har allerede ændret A&R’s rolle i musikbranchen i dag og transformeret forholdet mellem labels, kunstnere og ledere. Alligevel er datadrevet A&R stort set en hemmelighed, der holdes klart synligt, og meget få mennesker har en klar forståelse af, hvad A&R er, og hvordan det fungerer i musikbranchen i dag.